Hekuman huipulla. Eroottinen sf/f-antologia. (2008), toim. Pasi Karppanen

*****

Hekuman huipulla tarjoaa kotimaisten kirjoittajien scifi- ja fantasianovelleja, jotka tavalla tai toisella liittyvät seksiin/seksuaalisuuteen. Monet novellit ovat kuvauksia yhteisöstä, jossa seksuaalisuutta säännellään jollakin tavalla, mutta mukana on myös yksilön (poikkeavaa) seksuaalisuutta kuvaavia tekstejä. Itse pidin - jälleen kerran - eniten teksteistä, jotka eivät kulkeneet vahvasti juonen varassa: Heikki Nevalan Sielun peili liittää Hamelnin pillipiipari -satuun pedofiili-aspektin ja Mari Saarion Sateenkaari 2256 tarjoaa kiinnostavan sikermän erilaisia seksuaalisuuden sekä parisuhteen ilmenemismuotoja.

Tuija Lehtinen: Missä olet, Sara? (2009)

****

Lehtinen kirjoitti usean vuoden tauon jälkeen jatko-osan Sara-sarjaan. Missä olet, Sara? ei oikeastaan kerro Sarasta, vaan tämän sisarpuolesta Pinjasta. Kolmen ensimmäisen kirjan tapahtuma-aikoihin Pinja oli noin viisivuotias, nyt hänestä on kasvanut teini-ikäinen, josta paljastuu yhä enemmän isosiskonsa piirteitä.

Levottomat jalat -kirjan lopussa Sara lähti maailmalle, ja nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, hän on yhä sillä tiellään. Pinja alkaa jäljittää puoli-isosiskonsa olinpaikkaa, ja samalla hän omaksuu siskonsa punkhabituksen. Pinja ei kuitenkaan ole mikään punkkari, ja lopuksi hän luopuukin itselleen vierasta ulkoasusta päätyen omaan persoonalliseen, ketään jäljittelemättömään tyyliin. Neljännen Sara-kirjan maailmankuva poikkeaa kolmesta edellisestä: Kun asiat nähtiin Saran näkökulmasta, pystyi lukija samastumaan häneen ja sympatiseeraamaan hänen valintojaan. Nyt kun Saran tekemisiä katsotaan tasa-painoisen ja ehjässä perheessä kasvaneen pikkusiskon näkökulmasta, alkaa Sara vaikuttaa onnettomalta ja jopa häiriintyneeltä, enemmän säälittävältä kuin ihannoitavalta.

Kirjan kiinnostavinta antia ovat kohtaamiset Saran menneisyyden tuttujen kanssa. Peukaloaan imeskelevästä Mona Lisasta on tullut tunnettu runoilija, mutta hänen sosiaaliset taitonsa ovat yhtä surkeat kuin ennenkin, runojen sisällötkin seurailevat Saran elämää. Kolmannessa kirjassa Saran luona asunut Hellevi on nykyään onnellinen kolmen lapsen äiti, ja hänen muistonsa Saran kanssa asumisesta paljastuvat hyvin negatiivisiksi. Muutenkin vanhat tutut puhuvat Sarasta enimmäkseen kielteiseen sävyyn, vaikka joitakin hyviäkin muistoja löytyy.

Pinjan etsintäretki - itsensä, Saran, poikaystävän - on kiinnostavaa luettavaa, mutta Saran seikkailujen jälkeen vähän pliisua. Kirjasarja sai eheyttävän päätöksen, onko se hyvä vai paha, päättäköön sen kukin lukija itsekseen.

Tuija Lehtinen: Levottomat jalat (2001)

*****

Sara-sarjan kolmannessa osassa Sara on majoittunut taas enonsa asuntoon, joka sijaitsee nyt "Käpy Cityn" sijasta Helsingissä. Kun Sara törmää entiseen poikaystäväänsä Sidiin ja saa tältä turpiinsa, on hänen kuitenkin palattava takaisin enonsa vanhaan taloon. Yksin Sara ei joudu asumaan, sillä kymppiluokan luokkakaveri Hellevi tuppautuu asumaan hänen luoksensa, ja oma-aloitteisesti Sara tarjoaa kattoa pään päälle salaperäiselle katusoittajalle. Neljänneksi asukkaaksi tulee Joosef-koira, joka lähtee seuraamaan Saraa kadulta.

Elämä solahtaa uomiinsa, Sara suorittaa iltalukiota ja käy soittotunneilla. Lapsuuden huiluharrastus on päässyt ruostumaan, mutta Sara harjoittelee tosissaan ja tienaakin soitollaan, kun entinen luokkakaveri Pelle järjestää hautajaiskeikkoja. Ansaitut rahat menevät säästöön, sillä vaikka kaikki onkin periaatteessa hyvin, polttelee maa Saran jalkojen alla.

Tuija Lehtinen: Nottingham kesällä kello 6 (1999)

*****

Sara-sarjan toinen osa muodostaa tekstillisesti hauskan vastinparin ensimmäiselle osalle: luvut alkavat kahta viimeistä lukuun ottamatta rakastaa-verbin sisältävällä lauseella. Toiseksi viimeisessä on siirrytty ensimmäisen kirjan inhoamista voimakkaampaan tunteeseen, vihaamiseen, ja viimeisessä luvussa kaksi ääripään tunnetta yhdistyvät.

Sara liikkuu nyt erilaisissa maisemissa; kirja lähtee liikkeelle Roomasta, jossa Sara on lomailemassa mummonsa kanssa. Matkan jälkeen koittaa kuitenkin paluu tuppukylään ja ankeiden sukulaisten luo - pahansisuinen mummo on nimittäin ainoa Saran sietämä sukulainen. Hän alkaakin suunnitella välittömästi lähtöä, suuntana Nottingham kello kuudelta, kuten hän on sähköpostiystävänsä Markin kanssa sopinut.

Mark paljastuu nössöksi, mutta Sara asuu mielellään tämän upporikkaan perheen luona. Sitä paitsi hän tutustuu kiinnostaviin ihmisiin, jotka saavat hänet pysymään Nottinghamissa. Jääkö Sara sille tielleen, vai palaako hän vielä Suomeen vanhojen tuttujen luo?

Tuija Lehtinen: sara@crazymail.com (1998)

*****

Tuija Lehtisen Sara-sarjan ensimmäisessä osassa lukija tutustuu kymppiluokkaa käyvään punkkarityttö Saraan, joka on lähtenyt entistä jengiään ja poikaystäväänsä pakoon maalaiskylän rauhaan. Paikka tuntuu kuolettavan tylsältä, mutta pian Sara tutustuu ihmisiin ja saa kavereitakin. Sara tutustuu myös Mona Lisaan, pilkattuun runotyttöön, joka Saran kauhuksi alkaa seurata häntä joka paikkaan. Toisaalta, Mona Lisa toimii ilmaisena palvelijana ja opettaa Saran käyttämään internetiä.

Mona Lisan ansiosta Sara hankkii itselleen myös sähköpostin, jolla hän ottaa vastaan viestejä jännittävältä Markilta, joka on Saran tavoin kovia kokenut punkkari, tai niin hän ainakin Saralle kertoo. Markin lisäksi Sara saa elämäänsä Rauskin, kymppiluokan kovimman jätkän. Lukija alkaa jo aavistella, että rakkaus ja ystävyys sulattavat Saran kovan ulkokuoren paljastaen herkän sisimmän, mutta aivan niin ei käy. Vaikka inhimillisyyden välähdyksiä aina silloin tällöin esiintyykin ja pientä pehmenemistäkin tapahtuu loppua kohden, pysyy Sara kuitenkin melko kyynisenä ja ennen kaikkea varovaisena.

Kirjan parhaita puolia onkin, ettei siinä ole moraalista opetusta eikä se tarjoa epäuskottavaa väitettä, että kuka tahansa voi helposti muuttua. Hauska yksityiskohta on, että kirjan luvut alkavat viimeistä lukuun ottamatta inhota-verbin sisältävällä lauseella. Viimeinen luku alkaa Mä rakastin hetkellisesti lihavaa miestä; jotakin Saran luonteesta kertoo, että äkillisen hellyyden kohde on mies, jolle hän on myymässä mummonsa tavaroita.